اخبار و مقالات

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ؛ راه حلی سبز برای بقای شهرهای آینده

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

به تازگی (اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی) پروژه ی چندمنظوره ی متفاوت و جالب توجهی در کشور چین تکمیل و به بهره برداری رسیده است؛ پروژه ی مجتمع جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ واقع در شهر هوانگانگ (Huanggang) یکی از شهرهای چین (China) که از همان روزهای نخست بهره برداری نیز میزبان سکونت مستاجران خود بوده است… جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ نخستین جنگل عمودی کشور چین می باشد که توسط استودیو معماری استفانو بوئری (Stefano Boeri Architetti) طراحی شده است! در ادامه ی این مطلب، مروری خواهیم داشت بر مهم ترین ویژگی های این پروژه جذاب و منحصر به فرد! با ما همراه باشید.

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

ایزی هوم هوانگانگ تنها یک ساختمان ساده نیست! این پروژه، تعریف جدیدی از جنگل های عمودی را به شما ارائه خواهد داد. بالکن های باز و بسته ی آن، هم نظم ظاهری ساختمان را به چالش می کشند و هم حس حرکتِ دائمی و پویایی را به مجموعه می بخشند… از سوی دیگر، نقش درختان و درختچه ها در نمای ایزی هوم بسیار برجسته و تاثیرگذار است! به لطف ساختار انعطاف پذیر بنا، آن ها می توانند آزادانه رشد کنند.

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

در این مجتمع مسکونی، در مجموع ۴۰۴ درخت کاشته شده است! از میان این درختان می توان به درخت کهن دار (یا گینکو)، اسمانتوس فراگناس و افرای پوست کاغذی اشاره کرد. در کنار آن ها، ۴۶۲۰ درختچه نیز در برج های ایزی هوم جای گرفته اند… نمای سبز این مجموعه، سالانه ۱۱ تن اکسیژن تولید خواهد کرد و در مقابل نیز ۲۲ تن دی اکسید کربن را به خود جذب خواهد نمود. بایستی به این نکته اشاره کرد که در آینده وجود فضاهای سبز جزء جدایی‌ ناپذیر از زندگی شهری به شمار خواهند رفت! چرا که سلامت انسان در گرو تنفس هوای سالم خواهد بود… بنابراین برنامه‌ ریزان شهری بایستی هر چه بیشتر برای ایجاد چنین فضاهایی خلاقیت به خرج دهند تا در کم‌ ترین مساحت موجود، بیشترین فضای سبز را در اختیار شهروندان خود قرار دهند.

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

اما استفانو بوئری ، معمار سرشناس ایتالیایی پیرامون این پروژه چنین می گوید:

“ما امیدواریم که بتوانیم به تجربه ی حسی شهروندان هوانگانگ، عمق و غنای ارزشمندی ببخشیم… برای رسیدن به این هدف نیز دست به ادغام منظر سبز و زبان معماری معاصر زدیم!”

او در ادامه می افزاید:

“ساکنین مجتمع جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ بسیار خوش شانس خواهند بود چرا که می توانند از منظری متفاوت و در عین حال لذت بخش و آرامش آفرین به تماشای شهر در حال توسعه خود بنشینند…”

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

پروژه جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ تقریبا ۴٫۵۴ هکتار مساحت دارد و پنج برج را در دل خود جای داده است. از این پنج برج، دو برج آن کاملا مسکونی هستند؛ و در سه تای دیگر نیز واحدهای مسکونی با عملکردهایی متنوع همسایه شده اند؛ از هتل و فضاهای تجاری گرفته تا دفاتر کار مدرن و پیشرفته!

جنگل شهری عمودی ایزی هوم هوانگانگ

در انتها لازم به یادآوری است استفانو بوئری (Stefano Boeri) فرزند جینی بوئری (Cini Boeri)، معماری است که همواره شیفته ی طبیعت و درختان بوده است. وی شیفتگی خود را به رمانی که در کودکی خوانده نسبت می‌ دهد! رمان ”باران در درختان” که در آن پسری جوان به جهانی از درختان صعود می ‌کند و قول می ‌دهد که هیچگاه برنگردد…!

 

منبع : هنر و معماری آبگینه

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *